Leefstijladviezen voor een goede weerstand

Leefstijladviezen voor een goede weerstand

Zorg goed voor jezelf

Gezond leven houdt je weerstand op peil. Je wordt minder snel ziek en bent beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen, zoals het coronavirus. En als je toch ziek wordt, herstel je meestal sneller. Gezond leven hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met kleine stappen maak je al een verschil.

Download de poster ‘Zorg goed voor jezelf’ via Rijksoverheid.nl.

In mei 2020 publiceerde Vereniging Arts en Leefstijl een brief die werd ondertekend door bijna 2400 zorgprofessionals. Tegelijkertijd publiceerde Lifestyle4Health een wetenschappelijke notitie over COVID-19. Beiden werden aangeboden aan Staatssecretaris Blokhuis.

Dit heeft ertoe geleid dat het ministerie van VWS, ook met inhoudelijke ondersteuning vanuit het Voedingscentrum en het Trimbos Instituut, in haar advies rondom corona vier leefstijladviezen publiceerde. Deze zijn gebaseerd op de belangrijkste pijlers van het Nationaal Preventieakkoord namelijk beweging, voeding, alcohol en roken en vertaald naar de poster ‘Zorg goed voor jezelf’. 

Zorg goed voor jezelf

Gezond leven houdt je weerstand op peil. Je wordt minder snel ziek en bent beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen, zoals het coronavirus. En als je toch ziek wordt, herstel je meestal sneller. Gezond leven hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met kleine stappen maak je al een verschil.

Download de poster ‘Zorg goed voor jezelf’ via Rijksoverheid.nl.

In mei 2020 publiceerde Vereniging Arts en Leefstijl een brief die werd ondertekend door bijna 2400 zorgprofessionals. Tegelijkertijd publiceerde Lifestyle4Health een wetenschappelijke notitie over COVID-19. Beiden werden aangeboden aan Staatssecretaris Blokhuis.

Dit heeft ertoe geleid dat het ministerie van VWS, ook met inhoudelijke ondersteuning vanuit het Voedingscentrum en het Trimbos Instituut, in haar advies rondom corona vier leefstijladviezen publiceerde. Deze zijn gebaseerd op de belangrijkste pijlers van het Nationaal Preventieakkoord namelijk beweging, voeding, alcohol en roken en vertaald naar de poster ‘Zorg goed voor jezelf’.

Het nieuwe coronavirus en leefstijladviezen

Loketgezondleven.nl van het RIVM

Hoe behouden we een gezonde leefstijl in tijden van het coronavirus? In samenwerking met thema- en kennisinstituten heeft RIVM leefstijladviezen ontwikkeld. Door op de thema’s te klikken, krijgt u tips wat u zelf kunt doen en van welke hulp eventueel gebruik kan worden gemaakt.

Adviezen voor thuis

1.    Zorg voor een structuur in de dagindeling

2.    Zorg voor voldoende ontspanning

3.    Voorkom veel stilzitten

4.    Probeer voldoende te slapen

5.    Laat los waar u geen invloed op hebt

6.    Zoek steun bij negatieve gevoelens

Adviezen voor volwassenen en ouderen

1.    Beweeg 2,5 uur per week matig intensief

2.    Doe 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten

3.    Blijf in de benen om niet te vallen


Adviezen voor kinderen en jongeren

1.    Beweeg 1 uur per dag matig intensief

2.    Doe 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten

3.    Voorkom letsel door vallen

Adviezen voor thuis

1.    Draag bij aan een goede gezondheid door gezond te eten

2.    Kies vaste eetmomenten om uw dag te structureren

3.    Zet gezond eten zoals fruit en groente in het zicht en snoep en snacks juist uit het zicht

Adviezen voor thuis

1.    Beperk roken, of probeer te stoppen met roken

2.    Probeer in deze tijd minder alcohol te drinken, of drink niet

3.    Maak gebruik van de hulp die je kunt krijgen

Adviezen voor thuis

1.    Probeer anderen te helpen

2.    Doe wat u zelf kunt doen en hoort te doen volgens de maatregelen

3.    Let ook op wat uw kinderen online doen

4.    Houd elkaar in de gaten

5.    Wees vriendelijk voor elkaar, thuis en in de supermarkt

Adviezen voor thuis

1.    Door de 1,5 meter-regel kunt u alleen seks hebben met uw vaste partner

2.    Geen vaste partner? Maak goede afspraken en beperk het risico op het coronavirus

3.    Contact opnemen met de huisarts over soa, anticonceptie, onbedoelde zwangerschap of seksueel geweld kan altijd

4.    De pil is bij overgeven of diarree minder betrouwbaar

Adviezen voor thuis

1.    Zorg voor een structuur in de dagindeling

2.    Zorg voor voldoende ontspanning

3.    Voorkom veel stilzitten

4.    Probeer voldoende te slapen

5.    Laat los waar u geen invloed op hebt

6.    Zoek steun bij negatieve gevoelens

Adviezen voor volwassenen en ouderen

1.    Beweeg 2,5 uur per week matig intensief

2.    Doe 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten

3.    Blijf in de benen om niet te vallen


Adviezen voor kinderen en jongeren

1.    Beweeg 1 uur per dag matig intensief

2.    Doe 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten

3.    Voorkom letsel door vallen

Adviezen voor thuis

1.    Draag bij aan een goede gezondheid door gezond te eten

2.    Kies vaste eetmomenten om uw dag te structureren

3.    Zet gezond eten zoals fruit en groente in het zicht en snoep en snacks juist uit het zicht

Adviezen voor thuis

1.    Beperk roken, of probeer te stoppen met roken

2.    Probeer in deze tijd minder alcohol te drinken, of drink niet

3.    Maak gebruik van de hulp die je kunt krijgen

Adviezen voor thuis

1.    Probeer anderen te helpen

2.    Doe wat u zelf kunt doen en hoort te doen volgens de maatregelen

3.    Let ook op wat uw kinderen online doen

4.    Houd elkaar in de gaten

5.    Wees vriendelijk voor elkaar, thuis en in de supermarkt

Adviezen voor thuis

1.   Door de 1,5 meter-regel kunt u alleen seks
hebben met uw vaste partner

2.    Geen vaste partner? Maak goede afspraken en beperk het risico op het coronavirus

3.    Contact opnemen met de huisarts over soa, anticonceptie, onbedoelde zwangerschap of seksueel geweld kan altijd

4.    De pil is bij overgeven of diarree minder betrouwbaar

Overgewicht en obesitas

Er kunnen meerdere factoren zijn die overgewicht of obesitas veroorzaken of in stand houden. Dat kan komen door een minder gezonde leefstijl, maar ook door genetische factoren of door het gebruik van bepaalde medicatie die een gewicht verhogende bijwerking hebben en/of het hebben van andere problematiek zoals schulden. Partnerschap Overgewicht Nederland (PON) heeft een stappenplan ontwikkeld waarin deze verschillende factoren zijn opgenomen. Hierin staat o.a. welke stappen genomen kunnen worden om het bestaande overgewicht/obesitas optimaal te kunnen aanpakken: Stappenplan aanpak overgewicht en obesitas | Partnerschap Overgewicht Nederland.

Als u wilt weten hoe u hiermee aan de slag kunt gaan, ga dan naar uw huisarts. Hij kan u verder helpen.

Volwassenen met overgewicht en obesitas die zelf aan de slag willen, kunnen op de website van Stichting Over Gewicht meer informatie vinden: De Stichting Overgewicht Nederland

De Stichting Overgewicht Nederland maakt zich hard voor de belangen van mensen met overgewicht en obesitas. Persoonlijke aandacht, ruimte en respect zijn voor de stichting belangrijke waarden. De stichting biedt toegang tot deskundigheid en kennis en streeft naar betere kwaliteit van zorg, behandeling en begeleiding. https://overgewichtnederland.org/